24 aprilie, 2010

Ce-aș face dacă aș fi ministru de interne...

Scriu acest articol mai mult pentru că tema MAI, în ultima vreme (de cînd e guvernarea), e foarte frecventă. Uneori creînd impresia că se exagerează. Dacă ne gîndim că evenimentele din aprilie 2009 a scos MAI din zona unui simplu minister, iar o etichetare nouă e cam dificilă, un nou articol pe această temă nu strică.
În aprilie 2009, de opt ai de altfel, MAI era o afacere de familie, acționar majoritar fiind clanul Voronin, și o droaie de acționari minoritari, dar plini de tupeu, mult peste capacitatea lor intelectuală (Papuc&Co, Gurbulea, Zubic, etc). Aprilie a făcut din MAI scutul după care s-a ascuns rușinor puterea totalitară și sabie care a omorît, rănit, înjosit, dezbinat o țară. O țară și așa dezbinată de sărăcie, prostire, mințire, izolare. Grav e faptul că scutul și sabia, în aprilie 2009 au fost ținute și aplicate de MAI-ști care mai de care. Cursanți de la Academia de Poliție - mulți și nepregătiți și neexperimentați, colaboratori cu ani vechime, cu experiență dar lași pînă la epuizare, slugoi de interese la îndemîna celor din vîrful piramidei. Cu siguranță că au existat și persoane demne de apreciere și stimă, dar cred că numărul lor nu schimbă deloc coloratura și duhoarea MAI-ului de atunci.
Din toamna anului 2009 avem o nouă guvernare, de alianță, liberală și democrată. Apare o întrebare firească. Cum este MAI ssub noua guvernare??? Ok, ministru nou avem, mai departe... Ideea eliberării tuturor și angajărilor noi iese din limitle legale. Cum facem ordine eficientă. Și aici vin să aduc cîteva idei și recomandări personale.
1. Era odată un detector de minciuni. Vezi http://m.protv.md/sport/social/adevarul-costa-1500-de-lei-doar-la-detectorul-de-minciuni.html. Culmea e că aparatul se află la cei de la MAI. Eu ca ministru de interne aș apela la maximum la acest aparat în depistarea celor implicați, responsabil și vinovați de cele întîmplate în aprilie 2009 și cel puțin în perioada 2001-2009. Pentru persoane particulare poate servi contra 1500 de lei și pentru adevărul unui stat nu?
2. Instalarea dispozitivelor de urmărire a traseelor la toate mijloace de transport din cadrul MAI. Aceste dispozitive transmit prin satelit 24 din 24 traseul facut de mijlocul de transport. Asta ar duce în primu rînd la eficientizarea muncii angajaților MAI și la eficientizarea cheltuielilor. Mă pun des pe gînduri momentele în care văd echipaje mobile ale MAI care - stau pe marginea drumului iar în mașină, cineva doarme, altul vorbește la telefon, - patrule care trec prin parcuri, numără mașinile intrate încălcînd legea, și pleacă mai departe. Sau echipe ale poliției rutiere care opresc ce vor, cînd vor și unde vor. Și mai mult mă deranjează replicile rutierilor, ”dacă doriți să propuneți altă soluție , noi ascultăm...”
Instalarea în toate mașinile poliției rutiere aparate de înregistrare audio și video. Pînă și cei din România au recurs la acest mod de transparență a poliției.
3. Revizuirea radicală a criteriilor de angajare în MAI și salarizarea pe măsură. Am avut ocazia să mă conving cum se prezintă un polițist (rutier și nu numai) din România, Italia și Franța. E o plăcere să ceri ajutor, te simți relaxat și sigur cînd răspunzi la întrebări, ți se zîmbește și ești tratat cu respect. Așa arată carabinierii italieni http://www.google.com/images?hl=ro&q=carabinieri&lr=&rlz=1R2GGLL_ro&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=LjTTS9vVOISaOKbypPYN&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=5&ved=0CDUQsAQwBA
Mergeți în fața MAI și vedeți cum aratț cei de la noi. După mine, nici nu merită să fie numiți carabinieri.
Și totuși recunosc că cele expuse mai sus fac parte dintr-un scenariu optimist și aproape de ideal. Recunosc că în situația tării de azi, a componenței AIE și alți factori, recomandările de mai sus mai au de așteptat. Dar așa cum copacul îndură decenii pentru a-i fi admirată grandoarea, și noi trebuie să ne păstrăm idealurile și să tindem zi de zi spre ele.
P.S. Aștept ziua în care voi privi cu încredere, dacă nu cu admirație, spre instituția numită MAI.

Niciun comentariu: